dilluns, 7 de maig del 2012

TIC, educació i estratègia digital. Assignatura pendent?


Resulta divertit parlar a un infant sobre sobre els discos de vinil, les cassette o els vídeos VHS.  Per als més joves és gairebé com quan a nosaltres ens parlaven  de l’arribada del cinema sonor, salvant les distàncies!
Però és obvi que han nascut en un món digitalitzat i això té unes conseqüències evidents. Per això, resulta ingenu creure que els nostres escolars i els nostres estudiants,  que han crescut  en aquest entorn, puguin respondre de la mateixa manera a l’escola, l´insti o la universitat que les generacions anteriors.
No parlem d´ un tema senzill ni fàcil. Però resulta del tot estratègic comptar amb models que compatibilitzin l’educació offline i on line. Perquè l’àmbit on line forma part des de fa temps de l’aprenentatge informal dels més joves. Aquesta és la realitat. Les TIC estan al seu món, en el seu dia a dia i cal, doncs, que entrin de manera estratègica en la seva educació formal.
Per això, sovint les comunitats educatives de moltes societats estan, no ja adaptant, sinó reinventant alguns mètodes i practiques d’ensenyament i aprenentatge, responent així als reptes en innovació i TIC. I ho fan, amb qüestions tan importants com ara la de l’educació en els usos responsables i segurs en les xarxes socials.  O en la necessitat de comptar amb habilitats necessàries i coneixements per protegir la privacitat. I també en  la d’aprofitar el món digital i les seves eines per a acostar els estudiants a la curiositat per l’entorn, per la cultura, pel medi, l’esperit de recerca, el mètode científic…
I és que la incorporació de les TIC i l’espai digital també pot facilitar a  atraure els i les joves a que desenvolupin projectes compartits a través de la creativitat i de la imaginació.  Un concepte que va més enllà d’emprar ordinadors.
Per tant, crec que  per a interioritzar definitivament el món digital a l’educació  no es tracta tant de grans inversions en ordinadors o altres dispositius, sinó més aviat d’impulsar i redissenyar mètodes per comptar amb continguts i usos al servei de l’educació. Tot aprofitant el potencial de la tecnologia més actual i amb més dimensió social.
A Europa i més concretament al nostre país i hi ha una gran bateria de bones practiques en aquest sentit.  Es tracta, doncs, de créixer en aquest sentit, amb xarxes que estimulin les bones practiques i la creació de noves.  De prendre bona nota de projectes impulsats per professionals, mares i pares, alumnat i municipis, entre d’altres. De sinergies entre món públic, associatiu i /o privat.  Des de petits (grans) projectes intergeneracionals que faciliten que els néts ensenyin els avis diverses TIC al potencial de la realitat augmentada en molts continguts educatius. De la creació de projectes científics en xarxa al desenvolupament de comunitats educatives i plataformes on line.
En aquest sentit, però, resulta fonamental  a Europa estendre noves visions i  sobretot noves estratègies digitals just en el moment que es dissenyen els grans programes educatius. Per anar més enllà del voluntarisme concret.  Perquè no solament és vital per a la formació del capital humà o per la nostra competitivitat al món. També per a desenvolupar-se com a persones i com a ciutadans i ciutadanes en un món complex i on la dimensió digital anirà a més.

16 comentaris:

  1. Miquel Àngel:hace falta nuevos programas en el sentido que explicas

    ResponElimina
    Respostes
    1. Estoy de acuerdo. Pero también, insisto, hay muy buenas prácticas. Hace falta un esfuerzo de estrategia compartida. En Europa vamos un poco por detrás en este tema, pero hay muchas comunidades que gestionan también on line

      salu2

      Elimina
  2. l´educació del segle xxi ha estar a l´alçada del que la societat espera. Els joves estan conectats i aquesta es la realitat.hi ha molta voluntat de molts educadors per a fer-ho possible i cal propostes per a donar consistencia

    ResponElimina
  3. Quizás son un poco retorcido con el siguiente comentario. Si la tecnologías de la información y comunicación entran definitivamente en los centros educativos, ¿dónde se queda el profesorado? Hago este comentario porque sigo viendo a través de mis hijos, incluso en el entorno universitario, que los métodos siguen siendo los mismos que hace año. ¿Significa este hecho que el profesorado se está agarrando a esos métodos para seguir resultando imprescindible?
    Se que es un comentario quizás un poco duro pero me gustaría propiciar un debate al respecto.

    Un saludo

    Juan Carlos

    Vitoria-Gasteiz

    ResponElimina
    Respostes
    1. Juan Carlos,

      estoy convencido que el profesorado no tiene esa mentalidad que comentas. Incluso diría que una parte importante de buenas prácticas de proyectos digitales se implementan y se diseñan gracias a la implicación y el impulso de muchos profesionales y docentes

      Por tanto, creo, si me permites, que la claves es la necesidad de estrategias en red que lideren este cambio de paradigma.

      Saludos

      Elimina
  4. Em sembla molt i molt interessant.
    La teva visió és molt positiva, com hauria de ser arreu. De la xarxa hem de aprofitar totes les potencialitats.
    Enhorabona

    Montse García
    @montsegarcia972

    ResponElimina
    Respostes
    1. Montse,

      Moltes gràcies! És q tu dius, cal ser positius. És un moment prou difícil per no aprofitar socialment el món digital.

      Elimina
  5. Aquest és un procés imparable, però cal donar les eines als nois i noies perquè en sàpiguen fer un bon ús. I quan parlo de bon ús no em refereixo a la seguretat, sino a saber trobar tot allò que té de bo la xarxa i aprofitar-se'n. No es tracta de deixar de banda el docent: aquesta és la persona que els ha de guiar en aquest procés de descoberta. Les TIC són una eina que canvia la manera d'ensenyar, però cal continuar aprenent, i internet és un llibre molt més gran que els que teníem fins ara. Us recomano que consulteu un bloc que he descobert fa poc: http://dimglobal.ning.com/. Es el grup Didàctica i Multimèdia de l'UAB.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Eva,

      Gràcies per les teves reflexions, que comparteixo. Com dius, una de les claus és educar i aprendre amb les TIC. De ben segur que cal molta creativitat. I el que avui és tecnològicament avançat en un "no res" ja no ho és. Però també resulta evident que cal estratègies globals en aquest sentit, que fixin objectius compartits.

      Salutacions

      Elimina
  6. hola

    et faria res compartir aquestes bones practiques que coneixes?

    Gracies
    Juan Antonio Gómez
    Director de la ONG adama
    @JuanAntGomez

    ResponElimina
  7. Hola Juan Antonio,

    Gràcies per compartir aquesta pregunta en aquest blog. Hi ha moltes i cada cop més! Des de campus virtuals, aules on line i plataformes educatives (amb continguts en xarxa) fins a programes d´alfabetització digital intergeneracionals, com comentava. O ús de xarxes socials o blogs per a dinamitzar i educar en patrimoni cultural o la memòria col·lectiva de la ciutat o del barri;

    També hi ha pràctiques basades en la realitat augmentada (RA). Una tecnologia que ofereix moltes solucions per al món educatiu, ja que posa en valor la capacitat de percepció: útil per a coneixement del medi, llibres, creació d´itineraris, formació professional...

    Estem em contacte

    ResponElimina
  8. Estic totalment d'acord amb el que escrius Miquel i, respecte al comentari sobre si els professors, jo crec que igual que tots els professionals hem d'adaptarnos a tot aquest entorn i totes aquestes TIC, ells també ho han de fer i, per exeperiència pròpia, em consta que, la immensa majoria ho estan fent.
    Això no es pot parar, només ho hem d'aprofitar. Ja sé que a segons quines persones (de certa edat sobretot) iguals els hi costarà una mica o, fins i tot, no ho aconseguiran, però aquest recurs no el podem deixar a banda.
    A mès els nostres fills, en edat escolar, han nascut amb les tic, són nadius digitals. Ells saben com aprofitar i de fet aprofiten totes les possibilitats d'aquestes tecnologies, amb tots els seus advantatges i els seus perills, com tot.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies pels teus comentaris. És el que tu dius, els fills són nadius digitals. Les TIC forment part del seu dia a dia. La manera d´entendre el coneixement, les experiències, el lleure, la formació...
      Estem en contacte!

      Elimina
  9. Miquel Àngel,

    Acabo de llegir el teu post i el trobo molt interessant. Les TIC són el marc que ens ha de permetre portar l'educació a un nou paradigme. Les eines no ho són tot. És essencial creure en el canvi de llenguatge. Hem d'apostar-hi sense complexos i fer-ho amb rapidesa, habilitat, disseny i coordinació. Es tracta d'una revolució i només es pot fer en conjunt i com una qüestió de sector. Hem de ser més atrevits. Estem a les portes d'una nova manera de fer.

    Us convido a llegir aquest post: http://htl.li/czRWF

    Frederic
    @singafapasta
    www.fredericsr.es

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Frederic,

      merci x teu escrit. És el que encertadament dius: vivim una revolució i hem d´apostar col·lectivament. Per no perdre aquest tren... bon estiu!

      Elimina